Van backerfachverkauferin tot postbode & bezoekjes - Reisverslag uit Mannheim, Duitsland van Pauline Groot - WaarBenJij.nu Van backerfachverkauferin tot postbode & bezoekjes - Reisverslag uit Mannheim, Duitsland van Pauline Groot - WaarBenJij.nu

Van backerfachverkauferin tot postbode & bezoekjes

Blijf op de hoogte en volg Pauline

05 September 2014 | Duitsland, Mannheim

Lieve allemaal,

Het is weer een tijd geleden dat ik geschreven heb dus er is weer veel te vertellen.

Ik heb besloten om mijn baan bij de bakker om te zeggen. Eind september zal mijn laatste werkdag zijn. Ik ga namelijk vanaf oktober mee helpen als assistente bij 2 Spielclubs voor amateurs bij het National Theater Mannheim. Super leuk! Het is helaas niet betaald maar ik mag wel gratis naar het theater en het is een leuke manier om ervaring op te doen en mensen te leren kennen.Dat is alleen niet goed met de bakker te combineren.
Het was leuk om het werk als backereifachverkauferin gedaan te hebben. Het is een hele leuke manier geweest om een (belangrijk!) stuk van de Duitse cultuur te leren kennen. Bij mij om de hoek zitten in de straal van 200 meter 5 bakkers (ook 7 kappers trouwens, dat begrijp ik ook niet helemaal, maar dat terzijde). Elk kind in Duitsland (zelfs al in de buggy) heeft een bretzel in zijn mond, dat is onvoorstelbaar. En ze betalen allemaal met contant geld. In Duitsland wordt niet veel gepind. En ze hebben ook nog steeds de 1 en 2 cent in gebruik. Wanneer een brood 1,99 was en ze me een 2 euro munt gaven, vergat ik ze soms hun 1 cent terug te geven (waar ze vaak ook echt op stonden te wachten).
Het was echt leuk om alle verschillende broden, broodjes en küche en torten te leren kennen en om met mensen een praatje te maken.
Ik heb ook de vroege diensten meegedraaid. Om 4 uur de wekker is niet echt een pretje! De bakker gaat officieel om 6 uur open maar om 5.15 stonden mensen al boos op het raam te kloppen voor een broodje. Mannheim is echt een arbeidersstad met veel fabrieken. Er is zelfs een filiaal die om 4 uur al opengaat!!
Maar een vroege dag wordt wel weer goed gemaakt als een oudere echtpaar die elke week bij de bakker koffie gaan drinken je een doos bonbons geven omdat ze je zo lief en aardig vinden.. Je ziet sowieso veel verschillende mensen, van tienermoeders en vrouwen met een blauw oog tot mannen in pak op weg naar werk. En ik heb ook gemerkt dat je voor oudere mensen soms het enige aanspreekpunt van de dag bent.
Je went op gegeven moment wel aan het vroege opstaan (tenminste, nu is het nog niet zo donker en koud...), maar 's avonds stort je dan helemaal in. Ik heb nu al 3 pogingen gedaan om de documentaire 'de nieuwe wildernis' te kijken 's avonds maar tot nu toe heb ik vooral de binnenkant van mijn oogleden gezien..
Nu ga ik een andere jeugddroom in vervulling brengen: ik ga in oktober en november als postbode werken.
Volgens mijn moeder wou ik dat al als kind omdat ik dan iedereen mooi brieven kon bezorgen. Dat wordt nu dus werkelijkheid. De uren zijn goed te combineren met het theaterwerk en het verdient 3 euro per uur meer dan bij de bakker.
Verder heb ik gister mijn eerste theaterworkshop voor volwassenen gegeven. Helaas gingen de eerdere workshops niet door, maar gister was het dan zo ver. Het thema was Amerikaans theater. Eerst hield ik een college van 45 minuten over de geschiedenis van Amerikaans theater (in het Duits...) en toen hebben we nog 90 minuten zelf theateroefeningen gedaan en daarna een scene gespeeld uit who's afraid of Virginia Woolf. Het was een heel groot succes. Iedereen was hartstikke enthousiast en wilde zich het liefst meteen inschrijven voor de volgende workshop en kwam met allerlei wilde ideëen voor een opvoering en weet ik wat. Dus dat was erg leuk en gaf me veel energie. Wordt zeker vervolgd dus!

We zijn 4 dagen in Oostenrijk geweest met vriendinnen Thalina en Nanouschka. Dat was geweldig, heerlijk gewandeld, kaiserschmaren en schnitzels gegeten en stadjes bezocht. We zaten in een leuk huisje van Thalina's oom en tante vlakbij Schladming. En we zijn naar de 4 na grootste waterval (de Krimmler waterval) en de grootste ijsgrot ter wereld. Dat was heel spectaculair.
Verder hebben we ook weer veel bezoek gehad waarmee we veel weinfesten bezocht hebben. Weinfest is iets typisch voor de regio hier. Het lijkt een beetje op de kerstmarkt maar dan in de zomer met allerlei kraampjes en marktjes. Het eten is voornamelijk worst en te drinken wijn uit de regio natuurlijk. Je krijgt je meestal een halve liter wijn in een groot glas (zie foto's).. Als je dat te veel is, kan je je ook schorle nemen; dat is een halve liter wijn gemixt met bubbeltjeswater. De weinfesten beginnen in juni en duren tot en met oktober en vinden elke week in een ander dorpje plaats dat aan de Weinstraße ligt, een lange weg door wijngebieden in Duitsland en Frankrijk.
Bob en Melpo (mijn neef en vriendin) zijn geweest en ook mijn vader en moeder.
Met mijn vader heb ik de omgeving verkend. Er zitten veel leuke plaatsjes rondom Mannheim. Zo zijn we naar Weinheim geweest, een schattige dorpje tussen de bergen (hier moet ik heuvels zeggen eigenlijk, maar voor mij blijven het bergen). En naar Schwetzingen waar we een groot slot bezocht hebben. Ook de Kunsthalle in Mannheim hebben we gezien, maar daar waren we letterlijk na 20 minuten weer buiten en hadden toch het hele museum van boven tot onder gezien. Wel iets anders dus dan de Kunsthal in Rotjeknor..
Mijn moeder had een verrassing meegenomen: een naaimachine! Samen hebben we wat uitgeprobeerd en mijn eerste creatie is een feit (foto's volgen!). Ook hebben we een gigantische naaiwinkel gevonden vlakbij mijn huis met super veel verschillende stoffen, knopen, bandjes, lindjes, garen, you name it, they got it. En we hebben een groot park bij mij in de buurt ontdekt. Het heeft een onbetaald deel waar ik altijd hardloop en een betaald deel waar we nu zijn geweest. Het is echt gigantisch met heel veel mooie bomen, bloemen, bootjes, minigolf, trampolines, een waterspeelparadijs en een chinese theetuin.
En eindelijk was het dan zo ver: mijn vriendinnen van de basisschool (de heidi's) kwamen op bezoek. Oh wat was het leuk om weer met z'n 5en te zijn. We hebben heel veel (bij)gekletst en het was erg gezellig. Ik moest dus wel even een traantje wegpinken toen ze weer wegreden met z'n 4en in een kleine renault twingo (!).
Maar ik heb het in Mannheim zeker naar mijn zin en mijn draai gevonden. En ik heb al veel leuke mensen ontmoet.

Zondag gaan Alex en ik 2 weken naar Portugal en Spanje (naar een Spaanse bruiloft van vrienden die daarna vlak bij ons in Mannheim komen wenen). Heerlijk, lekker er tussenuit.
Het was al met al toch best een stressige periode.

Volgende keer zal ik wat uitgebreider vertellen over wat ik bij het National Theater ga doen. Dat weet ik nu namelijk zelf ook nog niet.

Ik hoop dat het in Nederland ook allemaal goed gaat. Hopelijk heeft iedereen een fijne vakantie gehad en is weer opgeladen voor het harde leven. Mochten jullie er weer lekker even tussenuit willen, liggen er in Mannheim altijd bretzels klaar.

Veel liefs, Pauline

ps. Enn ik ga in oktober naar het oktoberfest en heb een mooie (Nederlands getinte..) Dirnld gekocht!!

  • 05 September 2014 - 22:49

    Lien:

    Hiiiiii!!

    Suuuuper leuk om je blog weer te hebben gelezen :D
    Helaas lukt het niet om via wetransfer de foto's van Oostenrijk te sturen. Ik kom elke keer boven de 2GB uit ondanks dat ik al een selectie heb gemaakt ... Dus jullie krijgen de foto's op een dvd toegestuurd.
    Heeeelll veel plezier in Portugal!!

    xxx

  • 06 September 2014 - 09:00

    Tineke:

    Ha Pauline,

    Wat heb dat weer mooi beschreven, leuk hoor om al je Duitse avonturen terug te lezen. we krijgen een goed beeld hoe jij aan het integreren bent aldaar.
    De foto's doen daar nog een schepje bovenop.
    Wat fijn dat de workshop zo goed ontvangen is (en dat je er energie van krijgt, dat is prettig en een bijzonder gevoel nietwaar, dat je door hard te werken meer energie krijgt?!)
    Nu kan je lekker op vakantie, welverdiend.
    Hartelijke groeten aan Alex ,

    Tineke

  • 06 September 2014 - 09:55

    Eline:

    Ha lieve Plien,

    Wat een mooi stuk weer! Ik denk elke keer weer met super veel plezier terug aan ons weekendje bij jullie en nu ik jullie nieuwe omgeving zelf heb mogen ervaren heb ik overal nog een beter beeld bij :). Super tof dat de workshop zo enthousiast ontvangen werd. En aan de foto te zien had je het allemaal ook weer tip top verzorgd. Ik had ook wel mee willen doen geloof ik!
    Heel veel liefs ook voor Alex en geniet van jullie vakantie, dat hebben jullie wel verdiend!
    Dikke kussen,
    Pien

  • 06 September 2014 - 12:22

    Denise:

    Wow wat een gaaf stuk weer om te lezen. Wat fijn dat de workshop zo geslaagd is geweest. Madelief en Anne-Fleur vinden je jurk super mooi. Je lijkt bijna op roodkapje.
    Hier zijn we weer begonnen met het gewone leven. De dames zitten nu in groep 2 en ze voelen zich heel stoer. Jip-Jeroen zit nu in de middenbouw, hij vindt het nog wel spannend bij al die grote kinderen. Maar dat komt ook wel goed. Ik ben begonnen in de bovenbouw. Eerst vond ik zag het eerst niet zo zitten, maar ik ben nu eigenlijk al heel tevreden. Het wordt echt een leuke groep. Zwemmen, hockey en ballet zijn ook weer gestart. De kinderen zijn blij, maar wel moe.
    Jullie straks heerlijk op vakantie. Geniet ervan.

    Heel veel liefs uit Maassluis

  • 07 September 2014 - 09:33

    Pheeb:

    Je Dirnld is echt geweldig haha, een echte schöne Fraulein :) Wat een mooie plaatsjes daar ook en leuk om zo al je belevenissen te lezen. Ik kan niet wachten om op bezoek te komen! Geniet samen lekker van het zonnige zuiden. Kus

  • 07 September 2014 - 15:08

    Wilma Bergen Henegouwen:

    Wat kun je toch leuk schrijven Pauline, nog een talent van je. Alvast een hele fijne vakantie toegewenst, lekker uitrusten met Ale van de drukke tijd daar.
    Zijn van de zomer met denise haar gezin in Denemarken geweest, legoland bezocht natuurlijk. Heel leuk was dat, die kleintjes wilden de hele tijd in de achtbanen en ik heb op de spullen gepast en alles lekker aangezien.
    Nu ook weer naar werk en weer een beetje gaan sporten etc.
    We hebben deze week wel de wintersport geboekt, we gaan naar Ehrwald/Lermoos en ook de kleintjes gaan mee. Denk dat ze het heel leuk gaan vinden. Twee jaar geleden zijn we ook met ze geweest maar toen waren ze nog wel wat klein.
    We horen binnnenkort wel hoe jullie vakantie was, xxxxx Wilma en Leo

  • 08 September 2014 - 09:43

    Dani:

    Ha moppie,
    fijn dat het goed gaat. Postbode is een mooi beroep alhoewel ik vrees dat het onzettend koud kan worden als je die brieven in de winter moet bezorgen. Mooie Dirndl. Zal hem vanmiddag met Aeryn delen, denk dat ze stikjaloers zal zijn, haha.
    Dikke zoen, Dani...

  • 08 September 2014 - 12:01

    Renate:

    Lieve Plien, super leuk verhaal weer! En leuk dat je als postbode aan de slag kan en leuk dat de theaterworkshops goed van de grond lijken te komen nu! En je Dirndl is echt vet hoor! Spreek / zie je snel xxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Pauline

Actief sinds 27 Mei 2014
Verslag gelezen: 535
Totaal aantal bezoekers 7541

Voorgaande reizen:

13 Juli 2010 - 09 Januari 2011

McGill uitwisselingssemester

01 Mei 2014 - 30 November -0001

Bier und Bratwurst

Landen bezocht: