1e Duitse indrukken - Reisverslag uit Mannheim, Duitsland van Pauline Groot - WaarBenJij.nu 1e Duitse indrukken - Reisverslag uit Mannheim, Duitsland van Pauline Groot - WaarBenJij.nu

1e Duitse indrukken

Blijf op de hoogte en volg Pauline

27 Mei 2014 | Duitsland, Mannheim

Lieve allemaal,
Sinds mei wonen Alex en ik in Mannheim. Ik wil mijn Duitsland-avonturen graag met jullie delen via deze blog.
Mijn eerste indruk is erg positief. Het verhuizen ging heel soepel omdat we door Alex’ bedrijf (BASF) verhuisd werden. Zij hebben alles voor ons gedaan. Ze kwamen op vrijdagochtend, pakten in 4 uur alles in, inladen en naar Duitsland. Op maandagochtend werd ook alles weer voor ons naar boven gebracht en als we hadden gewild, hadden ze het ook nog voor ons uitgepakt en opgeborgen. Dat hebben we wel zelf gedaan, zodat we nu weten waar alles staat.
Onze appartement is erg mooi. We hebben het via internet gevonden. Een woning in Duitsland is altijd voorzien van een vloer en mooi geverfde muren, dus dat hoefden we gelukkig niet meer te doen. Het appartement voelde meteen als huis.
Mannheim is een erg leuke stad.
In de tweede wereldoorlog is de stad zwaar gebombardeerd wat terug te zien is aan de architectuur van de stad. Daarom is de stad niet overal even mooi. Het heeft ook best wat (lelijke) na-oorlogse bouw, maar er wordt nu wel heel wat gesloopt en bijgebouwd. Het is dus een stad in ontwikkeling. Maar Mannheim heeft ook zeker veel mooie en leuke plekjes. Als je weet waar je heen moet, vind je hier veel leuks. Het is ook een studentenstad (de universiteit zit in een groot barokslot). Dit geeft de stad ook een jonge vibe.
De binnenstad is in ‘Quadrate’ ingedeeld, net als in Mannhattan (Inderdaad, ik vergelijk Mannheim nu met New York..). Dat kan je duidelijk zien op de kaart van Mannheim. De straatnamen heten dan bijvoorbeeld C5 of M6. Dat zou handig oriënteren moeten zijn, al loopt het niet altijd alfabetisch, dus deze indeling is helaas geen garantie tegen verdwalen.
Er is veel cultuur in Mannheim. Ze hebben een groot National Theater met een bekend jeugdtheatergezelschap en veel musea. Ook leuk om te weten: de toneelschrijver Friedrich Schiller beleefde zijn doorbraak in Mannheim en daarom wordt de stad ook wel Schiller-Stadt genoemd. Voor mij als theaterwetenschapper natuurlijk erg interessant!
Daarnaast kan je ook veel sporten (bijvoorbeeld hardlopen langs de Neckar) en goed fietsen in de stad.
Binnen een half uurtje ben je in Heidelberg, een erg romantische stadje tussen de heuvels. Maar ook Stuttgart, Mainz, Frankfurt, Karlsruhe en het Pfälzerwald is niet ver weg. Mannheim is een kopstation dus je komt heel gemakkelijk met de trein overal naar toe (er is zelfs een rechtstreekse trein van Mannheim naar Amsterdam!).
Dus we hopen jullie gauw te mogen ontvangen bij ons in Mannheim. Het is met de auto ongeveer 4,5 uur, maar ook met de trein is het goed te doen.

Hopelijk tot snel en ik hou jullie op de hoogte van alles hier. In de volgende blog zal ik meer vertellen over mijn banenjacht en bezigheden hier.
Liefs, Pauline



  • 27 Mei 2014 - 13:54

    Hans:

    Hoi Pauline

    Leuk om te lezen hoe het je vergaat in het Duitse land !
    En veel succes met de banenjacht, er zal vast een interessante carriere voor je in het verschiet liggen in het land met de uitgebreide theatergeschiedenis. Ik kom snel kijken naar jullie nieuwe woning.

    Liefs van je vader.

  • 27 Mei 2014 - 15:39

    Tineke:

    Altijd leuk om jouw verhalen te lezen, ben nu al benieuwd naar het vervolg.
    Tineke

  • 27 Mei 2014 - 17:43

    Sofi:

    Als je verhalen net zo mooi, gezellig en interessant zijn als die van canada/Amerika hang ik weer aan je lippen! ik kijk nu al uit naar de volgende! liefs Sofi......

  • 27 Mei 2014 - 19:32

    Ina:

    Hoi Pauline,
    Je hebt er weer zin in, lees ik. Wat een leuk idee om ons er zo allemaal weer bij te betrekken.
    Ik ben heel benieuwd naar je belevenissen en kom graag een keer naar jullie toe.
    Tot zaterdag, Ina

  • 27 Mei 2014 - 20:41

    Toos:

    Ik ben benieuwd! Succes met alles!
    Toos

  • 27 Mei 2014 - 22:52

    Pheeb:

    Jaaa leuk dat je ons zo op de hoogte houdt! Binnenkort zal ik de logeer reservering doorgeven haha... Veel plezier en succes daar! Liefs en kus,ook van Cris en ook voor Alex ;)

  • 28 Mei 2014 - 02:13

    Leo Bergen Henegouwen:

    Hoi Pauline,
    Leuk idee van je om je duitse avontuur te delen. Veel geluk en plezier met Alex in Mannheim. Wij komen zeker een keer langs.
    Groeten Leo

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Pauline

Actief sinds 27 Mei 2014
Verslag gelezen: 1366
Totaal aantal bezoekers 7542

Voorgaande reizen:

13 Juli 2010 - 09 Januari 2011

McGill uitwisselingssemester

01 Mei 2014 - 30 November -0001

Bier und Bratwurst

Landen bezocht: