Duitse gewenning - Reisverslag uit Mannheim, Duitsland van Pauline Groot - WaarBenJij.nu Duitse gewenning - Reisverslag uit Mannheim, Duitsland van Pauline Groot - WaarBenJij.nu

Duitse gewenning

Blijf op de hoogte en volg Pauline

30 Juni 2014 | Duitsland, Mannheim

Duitsland is het land van de regeltjes. Alles is hier erg goed georganiseerd en geregeld. Maar dat betekent dat als je hier komt wonen er ook een hoop te organiseren en regelen valt. En dit gaat allemaal in het Duits, dus ik moet me goed concentreren zodat ik de juiste zorgverzekering afsluit of de goede bankrekening open.. Dus zeker de eerste dagen was het best intensief. Maar gelukkig is iedereen hier erg aardig en geduldig. Dus eigenlijk is alles nu geregeld.

In mei heb ik veel sollicitaties weggestuurd en theaters, musea en andere culturele instellingen gebeld. Ook heb ik veel mensen uit de theaterwereld leren kennen en met hun gesproken over het theaterklimaat in Duitland en mijn mogelijkheden hierin (die erg positief zijn).

In het begin was ik teleurgesteld omdat ik nog niet veel ‘Ruckmeldung’ kreeg. Maar een maandje in Nederland en de mailtjes en belletjes uit Mannheim begonnen binnen te stromen. Even afstand nemen en het de tijd geven heeft gewerkt: Ik begin morgen met mijn proeftijd bij een bakkerij (om 5.30 uur beginnen!!) en heb deze week nog meerdere sollicitatiegesprekken staan bij theaters en een museum. Dus druck die Daumen ☺

We hebben ook onze eerste bezoekers uit Nederland gehad. In mei is mijn moeder een weekendje langs gekomen en ook Jasmijn en Hans hebben Mannheim al weten te vinden. We zijn met elkaar naar een curry wurst restaurant geweest. Curry wurst is een bockwurst met een (pittige) currysaus. In het restaurant kan je kiezen of je qua scherpte voor de nummer 0 tot 9 gaat. Vanaf nummer 8 moet je een contract tekenen waarbij het restaurant niet aansprakelijk is voor eventuele gezondheidsklachten…
Ook kan je er Russisch rouleten: je krijgt 8 stukjes worst waarbij 7 de scherpte 0 hebben en 1 stukje een nummer 9 is.
Ja ja, in Mannheim gebeurt het toch maar allemaal!

Afgelopen weekend hebben we 2 vriendinnen Nanouschka en Thalina op bezoek gehad, wat ook erg gezellig was! Het is zo leuk om mensen te laten zien waar we wonen en met hun samen de stad en omgeving te ontdekken. Zo zijn we met Nanouschka en Thalina naar de burcht van Heidelberg gewandeld waar je een erg mooi uitzicht hebt op de stad.

Het weer in Mannheim is helaas nog niet zo goed. Het is wel warm, maar het regent ook veel. Maar er wordt hier gezegd dat de 1e zeven dagen van juli aangeven hoe de rest van de zomer zal worden… Dus ik hoop dat het vanaf morgen strak blauw en een stralend zonnetje is. Ik houd jullie op de hoogte.

Straks speelt Duitsland voetbal en dat leeft hier net zo sterk als in Nederland. De mensen zijn hier trouwens erg enthousiast over het Nederlandse voetbal. En begroeten me elke keer erg enthousiast na een Nederlandse overwinning. Ik krijg een hoop positieve commentaar. Dus wanneer gaan wij nou toegeven dat we eigenlijk stiekem ook best dol zijn op onze buurland? Ze hebben in ieder geval een erg goed team!
Dus dat wordt spannend… Ik heb mijn Duitsland ‘trickot’ aan hoor.

Liebe Grusse,

Pauline

  • 30 Juni 2014 - 22:27

    Thalina:

    Hiiii!!

    Je hebt een suuuper leuk stuk geschreven!
    Duitsland is een geweldig land! :D
    Heel veel plezier toegewenst (en succes met vroeg opstaan ;) met je eerste werkdag bij de bakker!

    Xxx

  • 30 Juni 2014 - 22:28

    Leo Bergen Henegouwen:

    Hoi Pauline,
    Zit onder het voetballen (Duitsland -Algerije) even je verhaal te lezen. Hoop dat het snel lukt met je sollicitaties. Veel plezier morgen bij de bakker.
    Alvast gefeliciteerd met Alex, die is zaterdag toch jarig?
    Heel veel plezier in Duitsland.
    Groeten,
    Leo

  • 01 Juli 2014 - 07:53

    Angelique:

    Hoi Pauline,

    Leuk om te lezen hoe het gaat! Je hebt een leuke levendige schrijfstijl en ik zit hier met een brede glimlach te lezen. Fijn om te weten hoe het gaat en hoe het leven in Duitsland gaat. Zo te lezen heb je je draai al aardig gevonden daar. En die curryworst ..... Heerlijk! Ik denk dat ik voor die verrassing ga, niet weten welk stukje zo scherp is!

    Hier in Nederland loopt ook alles prima, bijna vakantie!

    Groetjes!

    Angelique ( en natuurlijk ook van Erik, Quint en Paco...)

  • 01 Juli 2014 - 08:01

    Hans:

    Hoi Pauline

    weer leuke blog met passende sfeerfoto's erbij; heel veel succes met alle sollicitaties en gesprekken. En succes met het verkopen van de broodjes om 6 uur (zijn de broodjes dan al wakker in Duitsland); voetbal van Duitsland was wel hakken over de sloot of zeg ik nu iets heel geks.

    Liefs, je vader in die Heimat Niederlande

  • 04 Juli 2014 - 20:24

    Wilma Bergen Henegouwen:

    Hoi Pauline,

    Net voetbal gekeken en Duitsland heeft gewonnen van Frankrijk dus gefeliciteerd hoor. Opeens herinnerde ik mij dat ik je blog nog niet gelezen had dus vandaar mijn reactie nu.
    Veel succes met je baan bij de bakkerij, Duitse broodjes zijn de lekkerste, maar ik hoop wel dat je snel een baan vindt die beter bij je past. Groetjes aan Alex. Gaat het goed met zijn baan?

    Doei, wilma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Pauline

Actief sinds 27 Mei 2014
Verslag gelezen: 430
Totaal aantal bezoekers 7548

Voorgaande reizen:

13 Juli 2010 - 09 Januari 2011

McGill uitwisselingssemester

01 Mei 2014 - 30 November -0001

Bier und Bratwurst

Landen bezocht: